loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 241 شنبه 18 شهریور 1391 نظرات (0)

آموزش نرم افزار Internet Download Manager

 

همه کاربران اینترنت فکر می کنم با نرم افزار IDM یا اینترنت دانلود منیجر آشنایی داشته باشند. نرم افزاری که برای دانلود فایل از سایتهای مختلف بدلیل کارایی که دارد بسیار پر کاربرد و محبوب در بین کاربران می باشد . همانطور که میدانید خود ویندوز هم قابلیت دانلود انواع فایل از محیط مجازی اینترنت را دارد ولی قابلیت هایی که باعث بهبود عملکرد و بالا تر رفتن سرعت دانلود بشود را دارا نمی باشد که دلیل استفاده از نرم افزارهای دانلود هم همین محدودیت می باشد . 
نرم افزار Internet Download Manager دارای قابلیت های زیادی می باشد که قصد دارم در ادامه به طور کامل برای شما آموزش بدهم تا بیشتر با کاربرد این نرم افزار آشنا بشوید . جالب است بدانید خود سایت Internet Download Manager دارای یک Help فارسی می باشد که قسمت های مختلف نرم افزار را تشریح کرده است .

دانلود نرم افزار

1. بعد از نصب نرم افزار را اجرا کنید . در صورتیکه نرم افزار برای بار اول اجرا شود با پنجره خوش آمدگویی و یک راهنمایی مختصر در مورد نرم افزار برای شما فعال می شود .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN1

2. همانطور که مشاهده می کنید کار با این نرم افزار زیاد سخت نیست . در سمت چپ یک سری پیوند وجود دارد که با دسته بندی Categories مشخص شده است . 
قسمت All Downloads دارای 5 زیر مجموعه می باشد . 
فایل دانلود شده شما در یکی از این 5 دسته بندی قرار می گیرد . 
در قسمت Unfinished و Finished هم مثل All Downloads دارای 5 زیر مجموعه می باشد . Unfinished برنامه هایی که هنوز دانلود آن تمام نشده است . Finished فایل هایی که دانلود آنها تمام شده است .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN2

در بعضی از سایتها اگر دقت کرده باشید یک لینک برای دانلود فایل قرار داده شده است . این برنامه با کلیک بر روی آیکون Add URl این امکان را به شما میدهد که لینک مورد نظر خودتان را در کادر مورد نظر وارد کرده و با کلیک بر روی آیکون OK برنامه شروع به دانلود فایل مورد نظر می کند .در صورتیکه فایل مورد نظر در وب سایتی هست که باید قبل از دانلود به آن وصل شوید و اطلاعات کاربری خودتان را وارد کنید باید از دو قسمت Login . Password استفاده کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN3

3. یکی از قسمت هایی که برای خود من خیلی پر کاربرد است ، سه کلید Resume / Stop / Stop All می باشد  . کاربرد این گزینه زمانی هست که شما یک فایل را به صورت ناقص دانلود کرده اید ، می توانید با کلیک بر روی گزینه Resume ، ادامه فایل را دانلود کنید یا با کیلیک بر روی کلید Stop . Stop All فایل هایی که در حال دانلود است را غیر فعال کرده و در یک وقت دیگر به برنامه اجازه بدهید تا دانلود فایل را ادامه بدهد . این روش پیشنهاد نمی شود چون در اکثر مواقع اتفاق افتاده است که سرور اجازه دانلود دوباره را به شما نمی دهد .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN4

4 . دو گزینه دیگر در کنار 3 آیکون Resume / Stop / Stop All وجود دارد که احتیاج به توضیح اضافی ندارد . از این دو گزینه برای حذف فایل های دانلود شده استفاده می شود

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN5

5. بر روی گزینه Options کلیک کرده تا تنظیمات این قسمت را برای شما به صورت کامل توضیح بدهم .


تب اول General می باشد . 
launch internet download manager on startup : در صورتیکه می خواهید با بالا آمدن ویندوز برنامه اینترنت دانلود منیجر فعال شود تیک این گزینه را فعال کنید . 
Run module for monitoring in IE-based browseres : همسان سازی اینترنت دانلود منیجر در مرورگرهایی که بر پایه اینترنت اکسپلورر طراحی شده اند  . 
Automatically start downloading of URLs placed to clipboard : در صورتیکه آدرسی را کپی کنید دانلود فایل به صورت اتوماتیک آغاز می شود .
use advanced browser integration : این گزینه تنظیمات پیشرفته برای مرورگرها را فراهم می کند .

در قسمت Capture downloads from the folowing browsers می توانید لیست مرورگرهای مورد استفاده خودتان را انتخاب کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN6

6. در صورتیکه می خواهید یک کلید از روی کیبرد را برای اجرا یا کنسل کردن دانلود انتخاب کنید بر روی کلید Keys کلیک کنید  . 
در این قسمت همانطور که در تصویر مشاهده می کنید دارای 2 قسمت می باشد . 
در صورتیکه گزینه use the following keys to prevent downloading with IDM for any links را انتخاب کنید می توانید با انتخاب یکی از 3 کلید alt / shift / ctrl و کلیک بر روی یک لینک از دانلود آن جلوگیری شود . 
با انتخاب گزینه   use the following keys to force  downloading with IDM for any links بر عکس گزینه بالایی می توانید یک کلید را برای دانلود یک لینک به نرم افزار معرفی کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN7

در قسمت Customize IDM menu items in context menu of browsers می توانید فرمت FLV را به لیست فرمتهای  پیش فرض اضافه کنید

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN8

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN9

در قسمت Customize IDM Download panels in browser می توانید مشخص کنید که پنجره نرم افزار در مرورگرها به چه شکل ینمایش داده شود یا در قسمت Show IDM download panel for the folowing types نوع فرمت هایی که می خواهید توسط نرم افزار دانلود شود را مشخص کنید

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN10

 

تب File types در نرم افزار Internet Download Manager
در این قسمت پسوند یا فرمت هایی که توسط نرم افزار دانلود می شود ، مشخص شده است . در قسمت dont start downloading می توانید مشخص کنید که چه سایتهایی ، نرم افزار دانلود منیجر در آن فعال نباشد و شروع به دانلود فایل های مورد نظر نکند .در صورتیکه بخواهید می توانید با کلیک بر روی کلید Edit list یک سری سایت را به این فهرست اضافه کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN11

 

تب Save to در نرم افزار Internet Download Manager

در این قسمت می توانید مشخص کنید که فرمت های مورد نظر در چه دسته بندی و در کدام قسمت ذخیره بشوند . بر فرض مثال وقتی گزینه Music را انتخاب می کنید فرمتهایی که هنگام ذخیره در این شاخه قرار می گیرد مشخص شده است که می توانید با کلیک بر روی گزینه Edit آنها را ویرایش کنید . 
در قسمت temporary هم مکان موقت ذخیره فایل ها مشخص شده است

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN12

 

تب Download در نرم افزار Internet Download Manager

در این قسمت تنظیمات مربوط به نوار ابزار دانلود در زمان دریافت یک فایل نمایش داده می شود . 2 گزینه اول مشخص کننده نوار شروع و پایان دانلود می باشند در صورتیکه می خواهید در شروع و پایان دانلود ویزاردی نمایش داده نشود این دو قسمت را غیر فعال کنید . 4 گزینه بعدی را به صورت یش فرض قرار بدهید . 
در صورتیکه می خواهید می توانید در کادر virus آدرس آنتی ویروس را مشخص کنید تا فایل در حال دانلود را اسکن کند که این گزینه پیشنهاد نمی شود . 
در قسمت If a duplicate download link id added می توانید مشخص کنید که اگر برنامه یا فایلی برای بار دوم دانلود شد، برنامه چه عملی را انجام بدهد . این قسمت دارای 4 گزینه می باشد . 
گزینه پیش فرض یک کادر محاوره ای به شما نمایش می دهد تا در مورد تصمیمی که در مورد فایلی که برای بار دوم می خواهد دانلود شود ، مطلع گردید . 
گزینه دوم فایلی که برای بار دوم می خواهد دانلود شود را با یک نام جدید در کنار فایل اول ، ذخیره می کند . 
گزینه سوم این امکان را برای شما مقدور می سازد که فایلی که برای بار دوم دانلود می شود را بر روی فایل اول جایگزین کند . 
این گزینه این امکان را برای شما فعال می کند که ، در صورتیکه فایل اول به صورت کامل دانلود شده است ، یک صفحه به شما نمایش دهد که فایل اول به صورت کامل دانلود شده و نیاز به تکرار دانلود نمی باشد .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN13

 

تب Connection در نرم افزار Internet Download Manager

در این تب می توانید تنظیمات مربوط به سرعت دانلود را مشخص کنید که پیشنهاد میکنم تنظیمات این قسمت را تغییر ندهید و اجازه بدهید خود نرم افزار بسته به سرعت اینترنت شما فایل مورد نظر را دانلود کند . 
در قسمت Download limits می توانیم محدودیت دانلود برای حجم و ساعت فایل مورد نظر ایجاد کنیم . به عنوان مثال طی مدت 5 ساعت فقط 200 مگابایت فایل دانلود شود .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN14

 

تب Connection در نرم افزار Internet Download Manager

در این قسمت می توانید یک موزیک یا یک تکه صدا را در حین دانلود فایل  انتخاب کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN15

 

تب Dial Up/VPN در نرم افزار Internet Download Manager

در صورتیکه از اینترنت دیال آپ یا VPN استفاده می کنید ، می توانید مشخصات مربوط به کاربریتان را در این قسمت وارد کنید

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN16

 

تب Site login در نرم افزار Internet Download Manager

در صورتیکه اکانتی از سایتی خریداری کرده اید که فایلی را از سایت مورد نظر دانلود می کنید می توانید لیست سایتها را در این قسمت وارد کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN17

 

آموزش آیکون Scheduler در اینترنت دانلود منیجر / زمان بندی دانلود در نرم افزار Internet Download Manager

یکی از قسمتهایی که من همیشه از آن استفاده میکنم گزینه Scheduler می باشد . این گزینه به شما این امکان را میدهد که برای فایلهایی که می خواهید دانلود کنید ، یک زمان بندی به دلخواه مشخص کنید به طوریکه نرم افزار را طوری تنظیم کنید که بین ساعت 8 تا 12 شب ، فایل مورد نظر دانلود شود . 
من قسمت های مختلف Schedul را توضیح میدهم .

در ابتدا یک برنامه زمان بندی با کلیک بر روی گزینه New queue با نام دلخواه ایجاد کنید .

بالای صفحه دو گزینه وجود دارد :
One-time downloading : دانلود فایل هایی که در صف دانلود در زمان مشخص قرار داده ایم فقط برای یکبار انجام شود . 
Periodic synchronization : دانلود فایل هایی که در صف دانلود در زمان مشخص قرار داده ایم برای چندبار انجام شود .

با انتخاب گزینه Start download on IDM startup تعیین می کنید که شروع دانلود فایل های موجود در صف دانلود ، همزمان با فعال شدن نرم افزار باشد .

در صورتیکه می خواهید به صورت دقیق تعیین کنید که دانلود فایل در چه روزی ، چه ساعتی و در چه تاریخی فعال شود باید گزینه Start Download at را فعال و زمان مشخص را انتخاب کنید

دوستانیکه از اینترنت ADSL استفاده می کنند می توانند فایل های دانلودی خود را بین ساعت 23 تا 7 صبح تنظیم کنند . برای قطع دانلود در میان مشخص هم باید گزینه Stop download at را انتخاب کنید .

با انتخاب گزینه Number of retries for each file if downloading failed مشخص می کنید که چند بار تلاش برای دانلود یک فایل صورت بگیرد . 
با انتخاب گزینه open the following file when done مشخص میکنیم که کدام یک از فایل ها بعد از دانلود به صورت اتوماتیک اجرا شوند . 
3 گزینه دیگر در پایین صفحه وجود دارد . اولین گزینه ارتباط مودم را قطع می کند . گزینه دوم برنامه بعد از پایان دانلود بیسته می شود . گزینه سوم کامپیوتر بعد از دانلود فایل خاموش می شود .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN18

همه کاربران اینترنت فکر می کنم با نرم افزار IDM یا اینترنت دانلود منیجر آشنایی داشته باشند. نرم افزاری که برای دانلود فایل از سایتهای مختلف بدلیل کارایی که دارد بسیار پر کاربرد و محبوب در بین کاربران می باشد . همانطور که میدانید خود ویندوز هم قابلیت دانلود انواع فایل از محیط مجازی اینترنت را دارد ولی قابلیت هایی که باعث بهبود عملکرد و بالا تر رفتن سرعت دانلود بشود را دارا نمی باشد که دلیل استفاده از نرم افزارهای دانلود هم همین محدودیت می باشد . 
نرم افزار Internet Download Manager دارای قابلیت های زیادی می باشد که قصد دارم در ادامه به طور کامل برای شما آموزش بدهم تا بیشتر با کاربرد این نرم افزار آشنا بشوید . جالب است بدانید خود سایت Internet Download Manager دارای یک Help فارسی می باشد که قسمت های مختلف نرم افزار را تشریح کرده است .

دانلود نرم افزار

1. بعد از نصب نرم افزار را اجرا کنید . در صورتیکه نرم افزار برای بار اول اجرا شود با پنجره خوش آمدگویی و یک راهنمایی مختصر در مورد نرم افزار برای شما فعال می شود .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN1

2. همانطور که مشاهده می کنید کار با این نرم افزار زیاد سخت نیست . در سمت چپ یک سری پیوند وجود دارد که با دسته بندی Categories مشخص شده است . 
قسمت All Downloads دارای 5 زیر مجموعه می باشد . 
فایل دانلود شده شما در یکی از این 5 دسته بندی قرار می گیرد . 
در قسمت Unfinished و Finished هم مثل All Downloads دارای 5 زیر مجموعه می باشد . Unfinished برنامه هایی که هنوز دانلود آن تمام نشده است . Finished فایل هایی که دانلود آنها تمام شده است .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN2

در بعضی از سایتها اگر دقت کرده باشید یک لینک برای دانلود فایل قرار داده شده است . این برنامه با کلیک بر روی آیکون Add URl این امکان را به شما میدهد که لینک مورد نظر خودتان را در کادر مورد نظر وارد کرده و با کلیک بر روی آیکون OK برنامه شروع به دانلود فایل مورد نظر می کند .در صورتیکه فایل مورد نظر در وب سایتی هست که باید قبل از دانلود به آن وصل شوید و اطلاعات کاربری خودتان را وارد کنید باید از دو قسمت Login . Password استفاده کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN3

3. یکی از قسمت هایی که برای خود من خیلی پر کاربرد است ، سه کلید Resume / Stop / Stop All می باشد  . کاربرد این گزینه زمانی هست که شما یک فایل را به صورت ناقص دانلود کرده اید ، می توانید با کلیک بر روی گزینه Resume ، ادامه فایل را دانلود کنید یا با کیلیک بر روی کلید Stop . Stop All فایل هایی که در حال دانلود است را غیر فعال کرده و در یک وقت دیگر به برنامه اجازه بدهید تا دانلود فایل را ادامه بدهد . این روش پیشنهاد نمی شود چون در اکثر مواقع اتفاق افتاده است که سرور اجازه دانلود دوباره را به شما نمی دهد .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN4

4 . دو گزینه دیگر در کنار 3 آیکون Resume / Stop / Stop All وجود دارد که احتیاج به توضیح اضافی ندارد . از این دو گزینه برای حذف فایل های دانلود شده استفاده می شود

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN5

5. بر روی گزینه Options کلیک کرده تا تنظیمات این قسمت را برای شما به صورت کامل توضیح بدهم .


تب اول General می باشد . 
launch internet download manager on startup : در صورتیکه می خواهید با بالا آمدن ویندوز برنامه اینترنت دانلود منیجر فعال شود تیک این گزینه را فعال کنید . 
Run module for monitoring in IE-based browseres : همسان سازی اینترنت دانلود منیجر در مرورگرهایی که بر پایه اینترنت اکسپلورر طراحی شده اند  . 
Automatically start downloading of URLs placed to clipboard : در صورتیکه آدرسی را کپی کنید دانلود فایل به صورت اتوماتیک آغاز می شود .
use advanced browser integration : این گزینه تنظیمات پیشرفته برای مرورگرها را فراهم می کند .

در قسمت Capture downloads from the folowing browsers می توانید لیست مرورگرهای مورد استفاده خودتان را انتخاب کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN6

6. در صورتیکه می خواهید یک کلید از روی کیبرد را برای اجرا یا کنسل کردن دانلود انتخاب کنید بر روی کلید Keys کلیک کنید  . 
در این قسمت همانطور که در تصویر مشاهده می کنید دارای 2 قسمت می باشد . 
در صورتیکه گزینه use the following keys to prevent downloading with IDM for any links را انتخاب کنید می توانید با انتخاب یکی از 3 کلید alt / shift / ctrl و کلیک بر روی یک لینک از دانلود آن جلوگیری شود . 
با انتخاب گزینه   use the following keys to force  downloading with IDM for any links بر عکس گزینه بالایی می توانید یک کلید را برای دانلود یک لینک به نرم افزار معرفی کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN7

در قسمت Customize IDM menu items in context menu of browsers می توانید فرمت FLV را به لیست فرمتهای  پیش فرض اضافه کنید

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN8

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN9

در قسمت Customize IDM Download panels in browser می توانید مشخص کنید که پنجره نرم افزار در مرورگرها به چه شکل ینمایش داده شود یا در قسمت Show IDM download panel for the folowing types نوع فرمت هایی که می خواهید توسط نرم افزار دانلود شود را مشخص کنید

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN10

 

تب File types در نرم افزار Internet Download Manager
در این قسمت پسوند یا فرمت هایی که توسط نرم افزار دانلود می شود ، مشخص شده است . در قسمت dont start downloading می توانید مشخص کنید که چه سایتهایی ، نرم افزار دانلود منیجر در آن فعال نباشد و شروع به دانلود فایل های مورد نظر نکند .در صورتیکه بخواهید می توانید با کلیک بر روی کلید Edit list یک سری سایت را به این فهرست اضافه کنید .

internet-download-manager-tutorial_ASARAYAN11

 

<p style="margin: 0px 0px 1em; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; font-size: 11.199999809265137px; vertical-align:

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 275
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 475
  • بازدید ماه : 294
  • بازدید سال : 25,347
  • بازدید کلی : 419,371
  • کدهای اختصاصی